de Verloskundige

Bekkenbodemklachten

Je bekkenbodemspieren worden tijdens de bevalling opgerekt. Na de bevalling krijgen deze spieren weer langzaam hun oude vorm en kracht terug. Je kunt last van bekkenbodemklachten krijgen. Hoe herken je deze en wat doe je hieraan?

Klachten

Je kunt last krijgen van de volgende klachten

  • urineverlies, vooral bij hoesten, niezen en tillen (stress-urine-incontinentie)
  • niet goed kunnen ophouden van windjes
  • verlies van ontlasting
  • een zwaar drukkend gevoel in de onderbuik en de bekkenbodem
  • pijn in het bekkenbodemgebied, bijvoorbeeld tijdens het fietsen of pijn bij het vrijen

Klachten verminderen

Ongeveer 6 weken na de bevalling horen de klachten –met oefeningen- te verminderen. Gebeurt dit niet, neem dan contact op met je huisarts of een bekkentherapeut.

Oefenen met bekkenbodemspieren

Als je uitgerust bent na de bevalling, kun je direct met een aantal oefeningen beginnen om je bekkenbodemspieren weer te verstevigen. Overleg dit wel met je verloskundige. 

Oefening

Ga op je rug liggen. Buig je knieën en zet je voeten iets uit elkaar plat op de grond of op het matras. Probeer al uitademend je anus wat in te trekken. Daarna trek je de bekkenbodem iets naar voren en span je je buik aan. Laat alles in omgekeerde volgorde weer los. Ontspan daarna een paar tellen. Als dit goed voelt, kun je dit een paar keer per dag herhalen. Naarmate je het vaker doet, zal het makkelijker gaan. Dan kun je de oefening iets moeilijker maken door 5 tot 10 tellen de spieren aan te spannen. Blijf intussen rustig doorademen. 

Meer informatie

Wil je meer informatie over bekkenklachten en bekkeninstabiliteit? Bekijk dan de folder op de volgende website

Deel via:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail

Zoek een verloskundige bij jou in de buurt

Ben je zwanger of heb je een kinderwens?

Neem dan contact op met een verloskundige.

Over deverloskundige.nl

Deze site is een initiatief van de KNOV, de beroepsorganisatie van verloskundigen.

Naar knov.nl