Hoge bloeddruk

Tijdens de zwangerschap kan je bloeddruk ineens hoger worden. Dit heet hoge bloeddruk of hypertensie. Vaak heb je geen klachten en merk je er niet zo veel van. Hoge bloeddruk is op zich niet gevaarlijk. Afhankelijk van wanneer het optreedt tijdens de zwangerschap, zul je extra in de gaten gehouden worden. Want heel soms kun je wel klachten krijgen en moet er snel ingegrepen worden.

Pre-eclampsie en het HELLP-syndroom hebben ook te maken met een te hoge bloeddruk. Ernstige vormen hiervan kunnen wél gevaar opleveren voor jezelf en je zwangerschap. Gelukkig zijn deze vormen zeldzaam.

Bloeddruk

Bloeddruk is de druk die op de slagaders komt te staan als het bloed in je lichaam rondgepompt wordt. Als het hart samenknijpt is de druk het hoogst. Dit heet de bovendruk. Als het hart zich ontspant, is de bloeddruk het laagst. Dit heet de onderdruk. De gemiddelde bloeddruk is 120/80 (bovendruk/onderdruk). Als je van nature een lage bloeddruk hebt (bijvoorbeeld 90/60), kan een bloeddruk van 120/80 ogenschijnlijk normaal lijken terwijl dit niet zo is. Daarom is het goed je bloeddruk te kennen voordat je zwanger raakt. De verloskundige controleert bij elk consult je bloeddruk om goed in de gaten te houden of deze gaat stijgen.

Normaal gesproken is je bloeddruk de eerste zes maanden meestal wat lager dan voor de zwangerschap. De laatste drie maanden van de zwangerschap is de bloeddruk weer op hetzelfde niveau als voor de zwangerschap en soms iets hoger. Blijkt je bloeddruk de eerste zes maanden toch ineens te stijgen, dan neemt je verloskundige de nodige maatregelen.

Hoge bloeddruk / Hypertensie

Vrouwen die voor het eerst zwanger eerst zijn, hebben meer kans op een hoge bloeddruk. Dit wordt hypertensie genoemd. 1 op de 20 vrouwen krijgt een hoge bloeddruk in de zwangerschap. Hierbij is je bloeddruk continu (tenminste twee keer met een tussenpoos van minimaal 6 uur) groter of gelijk aan 140/90. Een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap is op zich geen groot probleem. Maar het lastige is, dat hoge bloeddruk opeens kan ontaarden in een ernstige ziekte. Dit kan zowel tijdens de zwangerschap, de bevalling of in het kraambed gebeuren. Als je een hoge bloeddruk hebt, houdt je verloskundige je extra in de gaten. Ze controleert vaker je bloeddruk en je urine op eiwitten. Je verloskundige vertelt je ook welke klachten je kunt krijgen, hoe je deze in de gaten moet houden en wanneer je contact moet opnemen met de verloskundige

Je kunt de hoge bloeddruk niet voorkomen of genezen. Met een hoge bloeddruk kun je gewoon blijven bewegen; dat is juist goed. Als je rust of slaapt, dan kun je beter op je linkerzij gaan liggen voor een goede doorstroming van de placenta.

Gevolgen voor de baby

Als je bloeddruk te hoog wordt, dan zijn je bloedvaten vernauwd. Dat vermindert de doorstroming van je placenta. Je baby krijgt dan minder voedingsstoffen en zuurstof via de placenta. Is de bloeddruk steeds hoger dan 140/90 , dan kom je onder controle bij de gynaecoloog. Je krijgt dan bloeddrukverlagende medicijnen. Soms wordt je bevalling eerder opgewekt.

Bij pre-eclampsie heb je naast een hoge bloeddruk ook eiwit in je urine. Dit eiwit komt in je urine omdat je nieren niet meer goed werken. Dit kun je zelf niet testen. Je kunt wel klachten krijgen, maar het hoeft niet.  Pre-eclampsie kan tijdens de zwangerschap optreden, maar ook tijdens de bevalling of in het kraambed. Als je de klachten herkent, neem dan direct contact op met je verloskundige.

Je kunt lange tijd geen of weinig klachten hebben, maar ook snel ziek worden. Je wordt dan in het ziekenhuis opgenomen.

Eclampsie

Bij eclampsie krijg je naast een hoge bloeddruk ook stuipen. Vaak gaan er klachten zoals hevige hoofdpijn of problemen met zien aan de stuipen vooraf, maar het hoeft niet. Eclampsie kan tijdens de zwangerschap optreden, maar ook tijdens de bevalling of in het kraambed

HELLP-syndroom

Van het HELLP-syndroom is nog niet goed duidelijk hoe het ontstaat, maar het wordt ondergebracht bij bloeddruk aandoeningen. HELLP staat voor Hemolyse (afbraak van de rode bloedcellen) Elecated Liver enzymes (verhoogde leverenzymen) en Low Platelets (een laag aantal bloedplaatjes). Je voelt je heel snel heel ziek en moet meteen opgenomen worden in het ziekenhuis.

Bij de volgende symptomen moet je direct contact opnemen met de verloskundige

• Hoge bloeddruk
  • Hevige pijn in je bovenbuik of het gevoel dat je een strakke band om je bovenbuik hebt. De pijn straalt soms uit naar de zijkant van de buik, rug of schouderbladen.
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Sterretjes of wazig zien
  • Slecht kunnen verdragen van licht
  • Een opgeblazen gezicht of handen/ enkels (door vocht vasthouden)
  • Griepachtig gevoel zonder koorts
  • Stuipen

Wanneer je deze klachten hebt in combinatie met hypertensie en /of eiwit in de urine, dan zal de verloskundige je waarschijnlijk direct verwijzen naar het ziekenhuis. Je wordt daar onderzocht, krijgt medicijnen en word je opgenomen.

Herstel

Medicijnen voorkomen dat een hoge bloeddruk niet erger wordt, maar halen de oorzaak niet weg. Zwangerschapshypertensie gaat alleen over door te bevallen. Bij ernstige klachten wordt de bevalling daarom ingeleid. Als dit voor 33 weken zwangerschap is, krijg je vaak corticosteroïden toegediend om de longetjes van de baby te laten rijpen. Het herstel van de vrouw is afhankelijk van de ernst van de aandoening; sommige vrouwen herstellen snel maar anderen kunnen daarvoor maanden nodig hebben. Er is een kans op herhaling in een volgende zwangerschap. Dat is afhankelijk van de aandoening die je eerder had.

Emoties

Als je plotseling ernstig ziek wordt als gevolg van de pre-eclampsie, eclampsie of HELLP, kun je hier emotioneel last van hebben. Dat is heel begrijpelijk. Praten met je verloskundige, gynaecoloog of met lotgenoten via de Patiëntenvereniging HELLP-syndroom kan helpen dit te verwerken.

Lees meer achtergrondinformatie over hoge bloeddruk (KNOV) of bekijk de patiëntenvoorlichting folder Hoge bloeddruk in de zwangerschap (NVOG)