Diabetes

Bij suikerziekte( diabetes) zit er te veel suiker in het bloed. Dit is niet goed voor de ongeboren baby. Tijdens de zwangerschap kan diabetes ontstaan, ook wel zwangerschapsdiabetes genoemd

Typen diabetes

De volgende typen diabetes komen voor:

Diabetes type 1

Door een stoornis in de alvleesklier wordt te weinig insuline aangemaakt. Dit type diabetes wordt al op jonge leeftijd ontdekt (voor het 20e levensjaar)

Diabetes type 2

De aanmaak van insuline is voldoende, maar het lichaam heeft meer behoefte aan insuline. Dit komt vaak voor bij ouderen of bij jonge mensen met overgewicht.

Zwangerschapsdiabetes

Zwangerschapsdiabetes komt bij 1 op de 50 zwangere vrouwen voor. Meestal ontstaat zwangerschapsdiabetes tussen de 24 en 28e zwangerschapsweek. Tijdens een normale zwangerschap maakt het lichaam extra insuline aan zodat er toch genoeg insuline is om de bloedsuiker goed te houden. Insuline is een hormoon dat wordt aangemaakt door je alvleesklier. Insuline zorgt voor zorgt voor opname van suiker in de lichaamscellen, waardoor het suikergehalte in het bloed daalt. Maar bij zwangerschapsdiabetes gebeurt dat niet. Of onvoldoende. Daardoor blijft er te veel suiker in het bloed zitten. Als er te veel suikers in het bloed blijven, kan dit door de placenta naar de baby gaan. Het suikergehalte stijgt daardoor.

Zwangerschapsdiabetes is een milde vorm van suikerziekte en is vaak goed te behandelen. Je blijft dan meestal onder behandeling van je verloskundige in samenwerking met je huisarts en een diëtist. De behandeling bestaat meestal uit een dieet en voldoende beweging. Verder controleert je verloskundige vaker je bloedsuikers. Alleen in ernstige gevallen is extra insuline nodig. Is dat geval, dan word je verwezen naar een gynaecoloog voor de begeleiding van de zwangerschap.

Risico’s voor de baby

Hoog geboortegewicht. Hierdoor kan de bevalling moeizamer verlopen.

Na de geboorte maakt de baby zelf te veel insuline aan waardoor de bloedsuiker daalt. Om dit te compenseren zou je baby grote hoeveelheden melk moeten drinken, maar dat kan pasgeboren baby nog niet. Een te lage bloedsuiker is schadelijk voor de hersenen. Een baby met een te laag bloedsuiker, wordt opgenomen in het ziekenhuis.-

Risicofactoren

Je hebt meer kans om zwangerschapsdiabetes te krijgen wanneer:

• je te zwaar bent, al voor de zwangerschap
  • je een vader, moeder, broer of zus hebt met suikerziekte
  • je cholesterol of bloedsuiker te hoog zijn
  • je eerder een baby kreeg van meer dan 4500 gram
  • je al eerder zwangerschapsdiabetes had
  • je afkomstig bent uit bepaalde landen

Klachten en symptomen

De volgende symptomen kunnen wijzen op zwangerschapsdiabetes:

• veel dorst en veel drinken
  • vaak moeten plassen
  • moe

Vertel je klachten aan je verloskundige. Zij zal waarschijnlijk een glucosetolerantietest laten afnemen. Zij zal dit ook doen als ze tijdens de controle constateert dat de baby te groot is of als er teveel vruchtwater is.

Kijk op de websites van het Diabetesfonds, de KNOV en de NVOG voor meer informatie over zwangerschapsdiabetes en diabetes type 1 en 2 en zwangerschap