Problemen borstvoeding

Soms kun je klachten krijgen bij het geven van borstvoeding. Gelukkig kun je met de begeleiding van de verloskundige, kraamverzorgende en een lactactiekundige deze meestal verhelpen.

Tepelkloven

Tepelkloven zijn kleine scheurtjes in de huid van de tepel. Deze kloofjes kunnen pijnlijk zijn en maken het voeden moeilijk. Bovendien verhoogt het de kans op een borstontsteking. Overleg met je kraamverzorgende als borstvoeding geven zo pijnlijk is dat je er gespannen van raakt en de baby onrustig gaat drinken. Dit verergert de situatie alleen maar. Afhankelijk van de oorzaak moet je waarschijnlijk de borsten een paar keer per dag leegkolven en een tepelbeschermer dragen.

Borstontsteking

Tepelkloven of een schimmelinfectie kunnen een borstontsteking veroorzaken. Ontdek je harde, pijnlijke plekken in je borst, is de huid rood en voel je je grieperig met verhoging tot 38,4? Dat zijn de eerste tekenen van een borstontsteking.

• Houd je borsten goed warm met warme, droge kompressen
  • Masseer tijdens het voeden de borst zachtjes rond de gevoelige plek naar de tepel
  • Leg de baby vaker aan
  • Is na het voeden de harde plek nog niet weg? Maak de borst vaak en goed leeg met kolven totdat de harde plek weg is.

Heb je echt hoge koorts, is je borst rood, zit er een harde schijf in je borst en voel je je erg ziek? Dan heb je echt een borstontsteking.

Drink veel, rust goed uit en neem contact op met je huisarts of verloskundige. Je krijgt dan een antibioticumkuur. Dit kan geen kwaad voor de baby. Blijf wel borstvoeding geven!

Spruw

Spruw is een schimmelinfectie van het mondslijmvlies. Het is een veel voorkomend kwaaltje bij baby’s. Spruw herken je aan witte vlokjes in de mond van je baby. Het lijken melkrestjes, maar je kunt ze niet wegvegen. Spruw kan vanzelf overgaan, door:

• extra hygiënisch te zijn
  • haal na het drinken met een gaasje de melkresten uit het mondje van je baby
  • geef de baby na het drinken een slokje afgekoeld gekookt water

Heeft je baby spruw, dan kun je dit zelf ook krijgen. Je voelt dit doordat je tepels pijnlijk zijn of jeuken. Maak dan je borsten na iedere voeding schoon met een zacht doekje. Gebruik na elke voeding een ander doekje.

Gaat de spruw niet over? Neem dan contact op met je huisarts.

Heb je teveel of te weinig borstvoeding, heb je problemen met afkolven of heb je andere problemen met het geven van borstvoeding? Dan kun je altijd contact opnemen met een lactatiekundige. Een lactatiekundige geeft professionele ondersteuning bij borstvoeding. Kijk voor een adres in de buurt op http://www.nvlborstvoeding.nl/ of vraag je verloskundige om meer informatie.