Belangrijk

Als je net naar de bevalling weer vrijt, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

Ben je goed hersteld van de bevalling?

• Geef de huid bij de ingang van de vagina de tijd om goed te genezen.
  • Heb geen gemeenschap als je nog bloed verliest.
Beleef je het vrijen anders?
  • Houd er rekening mee dat de sensatie van het vrijen en klaarkomen (tijdelijk) anders kan zijn na de zwangerschap.
  • De zin in seks kan door de borstvoeding tijdelijk minder zijn, maar dit herstelt zich weer.
Word je niet vochtig tijdens het vrijen?
  • Heb alleen gemeenschap als je voldoende opgewonden en vochtig bent. Begin voorzichtig en neem de tijd om opgewonden te raken.
  • Als je vagina moeilijk vochtig wordt, kun je meer tijd voor het voorspel nemen. Daarnaast kun je altijd een beetje glijmiddel of speeksel gebruiken.
  • De borstvoeding kan invloed hebben op het vochtig worden van de slijmvliezen van de vagina.
Heb je pijn bij het vrijen?
  • Gemeenschap kan de eerste tijd pijnlijk zijn. Ga dan niet door, want dan kan de pijn alleen maar erger worden. Ga naar de verloskundige of huisarts, als de pijnklachten blijven bestaan. Doe dat ook als je pijn diep in je vagina voelt tijdens het vrijen.