de Verloskundige

Voeding

Gezond en gevarieerd eten is al belangrijk voordat je zwanger bent. De organen van je toekomstige kind worden namelijk al aangelegd als je ontdekt dat je zwanger bent. Daarvoor zijn bouwstoffen nodig uit je voeding. Ook tijdens je zwangerschap en in de periode erna is gezonde voeding belangrijk.

Vraag je verloskundige om advies over voeding voor jou tijdens de zwangerschap en je kraamtijd. En vraag ook naar het gratis magazine GezondGroeien van het Voedingscentrum.

Hoe krijg ik genoeg voedingsstoffen binnen?

  • Neem genoeg vocht
  • Drink iedere dag 1,5 – 2 liter. Bij voorkeur water en thee. Drink niet meer dan 2 kopjes koffie (of cola) met cafeïne per dag.
  • Varieer met je voeding
  • Variatie is belangrijk. Wissel af tussen verschillende groenten en fruit en tussen vlees, vis en vleesvervangers. Let op: niet alle vlees- en vissoorten zijn geschikt tijdens de zwangerschap. Varieer ook in graanproducten zoals brood, ontbijtgranen, aardappels, peulvruchten, rijst, pasta, bulgur en couscous. Het beste is om volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst te nemen. Daar zitten meer vezels in die goed zijn voor je lichaam. Wat melk en melkproducten betreft kun je het beste kiezen voor magere varianten.
  • Slik foliumzuur
  • De hoeveelheid foliumzuur die je binnenkrijgt via de voeding is meestal niet genoeg. Slik daarom foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dit doe je tot en met de eerste 10 weken van je zwangerschap. De kans op een open ruggetje bij je baby wordt dan kleiner. Op de website van het Voedingscentrum vind je de aanbevolen hoeveelheid per dag.
  • Genoeg ijzer
  • Zorg ervoor dat je genoeg ijzer binnenkrijgt. Bijvoorbeeld via volkorenbrood, vlees en vleesvervangers met toegevoegd ijzer. Neem dan ook bij elke maaltijd producten met vitamine C, zoals groente en fruit. Je lichaam neemt dan makkelijker het ijzer op. Zo verklein je de kans op bloedarmoede door ijzergebrek.
  • Eet vis
  • De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby's.

Let op
Drink geen alcohol als je zwanger wilt worden en stop met roken. Je hebt dan een grotere kans om zwanger te worden.
Drink ook geen alcohol en rook niet als je al zwanger bent. Dan wordt de ontwikkeling van de baby niet verstoord.

Meer weten over de juiste voeding?

Lees meer over de juiste voeding tijdens je zwangerschap en de periode erna op de website van het Voedingscentrum

Deel via:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail

Zoek een verloskundige bij jou in de buurt

Ben je zwanger of heb je een kinderwens?

Neem dan contact op met een verloskundige.

Over deverloskundige.nl

Deze site is een initiatief van de KNOV, de beroepsorganisatie van verloskundigen.

Naar knov.nl